Dubbeldekker Zonering (DDZ / NID*)


1. NID stellen 7529 & 7538 verlaten Den Haag Centraal richting Amsterdam Centraal. Datering: Maart 2012.

Foto: NovioSites - nl.wikipedia.org - Licentiestatus: CC BY-SA 3.0


2. Bunnik (Marsdijk), 22 mei 2012. Het nieuwe NID-stel 7536 reed als 'Spoorwensdag Express'.

Foto: Nico Spilt - Langs de rails / nicospilt.com


3. Nieuwe Intercity Dubbeldekker - NID - in Venlo met gesloten deuren. Datering: 16 mei 2014.

Foto: Freddy Lambrechts. Licentiestatus: vrij herbruikbaar 


4. Nieuwe Intercity Dubbeldekker - NID - in Venlo sluit de deuren. Datering: 16 mei 2014.

Foto: Freddy Lambrechts. Licentiestatus: vrij herbruikbaar


5. Nieuwe Intercity Dubbeldekker - NID - vertrekt in Venlo. Datering: 16 mei 2014.

Foto: Freddy Lambrechts. Licentiestatus: vrij herbruikbaar


6. 6-delige treinstel DDZ 7625,  station Alphen aan de Rijn. Datering: Januari 2014.

Foto: Alfenaar from Alphen aan den Rijn - nl.wikipedia.org - Licentiestatus: CC BY-SA 3.0


7. Bunnik (Marsdijk), 22 mei 2012. Het nieuwe NID-stel 7536 reed als 'Spoorwensdag Express' door het land.

Foto: Nico Spilt - Langs de rails / nicospilt.com


8. Utrecht, 1 april 2013. DDZ-treinstam 7504 (met gerenoveerde mDDM) in de stoptreindienst op Zwolle.

Foto: Nico Spilt - Langs de rails / nicospilt.com.


9. Interieur 2e klas beneden met loungebank. Datering: Juli 2012. Interieur van de Nieuwe Intercity Dubbeldekker (NID), met indelingen in zones. Foto: Maurits90 - nl.wikipedia.org - Licentiestatus: CC0


10. Interieur 1e klas beneden met loungebank. Datering: Juli 2012. Interieur van de Nieuwe Intercity Dubbeldekker (NID), met indelingen in zones. Foto: Maurits90 - nl.wikipedia.org - Licentiestatus: CC0


11. Een koprijtuig BvK wordt omgevormd van DDAR tot NID in de werkplaats van Nedtrain in Haarlem. Datering: 20 september 2014.

Foto: User:Willem_90 - nl.wikipedia.org - Licentiestatus: CC0


12. Haarlem, 11 augustus 2011. DDZ/NID in wording.

Foto: Nico Spilt - Langs de rails / nicospilt.com


13. Werkplaats Haarlem, 27 mei 2012. Gerenoveerde dubbeldekkers staan te wachten op de dingen die komen gaan.

Foto: Eric Jonkhout, collectie Nico Spilt - Langs de rails / nicospilt.com 


14. + 15. Haarlem, 4 mei 2011. Het oudere dubbeldeks stoptreinmaterieel (DD-AR) wordt gemoderniseerd en zal daarna in de intercitydienst terecht komen. Rijtuig 270 7071 doet hier dienst als testobject. Duidelijk te zien zijn de gewijzigde kop en de beschildering in IC-kleuren. De treinen gaan bestaan uit twee zones: bovendeks is gedacht voor mensen die rustig willen reizen, benedendeks is voor bellers en andere gezellige reizigers. Foto's: Willem Kruit, collectie Nico Spilt - Langs de rails / nicospilt.com


16. Twee treinstellen van de DDZ aan het station Nijmegen in de provincie Gelderland. Datering: 8 maart 2019.

Foto: Fantaglobe11 - commons.wikimedia.org - Licentiestatus: CC BY-SA 4.0


17. Een treinstel van de DDZ rijdt door station Ravenstein in de provincie Noord-Brabant. Datering: 30 juni 2019.

Foto: Fantaglobe11 - commons.wikimedia.org - Licentiestatus: CC BY-SA 4.0


18. DDZ treinstel 7526 rijdt ter hoogte van America het Limburgse winterlandschap binnen als IC Den Haag - Venlo.

Datering: 28 december 2014. Foto: Rob Dammers - commons.wikimedia.org - Licentiestatus: CC BY 2.0


19. Bilthoven heeft een aangenaam bedrijvig station met één midden perron, waar alles gebeurd. Een kopje koffie kun je er op zaterdag en zondag niet krijgen, want dan is de stationsrestauratie gesloten (vreemd met zoveel beweging op het perron). Verder wordt er druk verbouwd en er komt een tunnel voor het verkeer. De DDZ 7509 uit Zwolle vertrekt hier naar Utrecht.

Datering: 13 juli 2013. Foto: Rob Dammers - commons.wikimedia.org - Licentiestatus: CC BY 2.0 AKTE


20. Electrisch treinstel NS DDZ Dubbeldekker Intercity in Deventer. Datering: 26 juli 2024

Foto: Bvcmz248.5 - commons.wikimedia.org - Licentiestatus: CC0 1.0


21. Interieur, 2e klas boven, van de Nieuwe Intercity Dubbeldekker (NID), met indelingen in zones.

Datering: 2 juli 2012. Foto: Maurits90 - nl.wikipedia.org - Licentiestatus: CC0


22. Interieur, 2e klas motorrijtuig, van de Nieuwe Intercity Dubbeldekker (NID), met indelingen in zones.

Datering: 2 juli 2012. Foto: Maurits90 - nl.wikipedia.org - Licentiestatus: CC0


23. Interieur, 2e klas beneden, van de Nieuwe Intercity Dubbeldekker (NID), met indelingen in zones.

Datering: 2 juli 2012. Foto: Maurits90 - nl.wikipedia.org - Licentiestatus: CC0


24. Interieur, 1e klas beneden, van de Nieuwe Intercity Dubbeldekker (NID), met indelingen in zones.

Datering: 2 juli 2012. Foto: Maurits90 - nl.wikipedia.org - Licentiestatus: CC0


25. Interieur, 1e klas beneden, van de Nieuwe Intercity Dubbeldekker (NID), met indelingen in zones.

Datering: 2 juli 2012. Foto: Maurits90 - nl.wikipedia.org - Licentiestatus: CC0


26. Interieur, 1e klas klapzitting, van de Nieuwe Intercity Dubbeldekker (NID), met indelingen in zones.

Datering: 2 juli 2012. Foto: Maurits90 - nl.wikipedia.org - Licentiestatus: CC0


27. Interieur van de Nieuwe Intercity Dubbeldekker (NID), met indelingen in zones. Balkon.

Datering: 24 september 2013. Foto: Maurits90 - nl.wikipedia.org - Licentiestatus: CC0


28. Een NID/DDZ en een Plan U van het Nederlands Spoorwegmuseum op het station van Haarlem tijdens een open dag van Nedtrain Haarlem. Datering: 22 september 2014. Foto: User:Willem_90 - commons.wikimedia.org - Licentiestatus: CC0 1.0


29. Station Tilburg. Een NID/DDZ als trein naar Zwolle. Datering: 28 juni 2022.

Foto: Smiley.toerist - commons.wikimedia.org - Licentiestatus: CC BY-SA 4.0


Zie ook

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Opmerkingen

    *) NID: (Nieuwe Intercity Dubbeldekker)


    Pagina bijgewerkt: 17 augustus 2024 - Foto nr. 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29